“A. Fraccacreta” Technical High School  has participated in the EU funding programme promoting cultural exchanges among European schools for some years.

With Comenius grants, which were replaced by Erasmus+ grants at the end of 2013, our students had the opportunity to visit school institutions of different European countries and to meet pupils from Turkey, Poland, Estonia, Hungary, Spain, Greece, Sweden, France and England.

Thanks to the positive experience we had and the tangible enhancement of our pupils’ language, ICT and citizenship skills,  our school applied for a new two-year Transnational Partnership project, entitled “Gates and Keys”, that has recently been authorized and funded by the European Commission in charge of the policies related to the fields of Education. The project has been grounded on the aims of finding the right keys to open the gates and be a part of what is behind those gates. The topic is early school leaving  linked to unemployment, social exclusion, and poverty. The goal is to develop activities, working methods that will build the attitude of openness and tolerance to wide-range differences (resulting from culture, religion, financial status, disability, gender, older age) to fight prejudices, xenophobia in order to overcome social isolation, especially among the immigrant children, fear of being different, social and mental ostracism. In the next two school years 6 groups of 14-17 year-old pupils will visit the partner schools and they will show the outputs of the extra-curricular activities developed in and out of their classes. Then our school will host students and teachers coming from Turkey, England, Germany, Hungary, Poland and Denmark.

 

Da diversi anni L’ITES “A. Fraccacreta” partecipa alla programmazione dell’Unione Europea che promuove gli scambi culturali tra le istituzioni scolastiche e nell’ambito del programma Comenius, che è stato sostituito da Erasmusplus alla fine del 2013, i nostri studenti hanno avuto contatti con loro pari turchi, polacchi, ungheresi, spagnoli, estoni, greci, svedesi, francesi e inglesi. Grazie all’esperienza positiva e alla ricaduta in termini di miglioramento delle competenze linguistiche, informatiche e di cittadinanza, la scuola ha posto la propria candidatura, alla fine di marzo, come partner di un progetto Erasmusplus che è stato  recentemente approvato e finanziato dalla Commissione Europea preposta. La tematica progettuale è l’abbandono scolastico precoce dovuto a situazioni di svantaggio economico, sociale e culturale. Il progetto si propone di sviluppare attività e metodi di lavoro che promuovino un atteggiamento di apertura e di tolleranza verso un’ampia gamma di differenze (culturali, religiose, economiche, di razza, età, etc.) per contrastare i pregiudizi e la xenofobia e al fine di superare l’isolamento sociale, il timore della diversità, l’ostracismo mentale e culturale. Nei prossimi due anni scolastici 6 gruppi di studenti di  14-17 anni visiteranno le scuole partner e presenteranno i prodotti delle attività extracurriculari sviluppate all’interno e all’esterno delle loro classi. In seguito la nostra scuola ospiterà gli studenti e gli insegnanti provenienti dalla Turchia, dall’Inghilterra, dalla Germania, dall’Ungheria, dalla Polonia e dalla Danimarca.

Ady Endre-Bay Zoltán Középiskola és Kollégium-Sarkad-Hungary

 Birmingham Metropolitan College – Birmingham - UK

Thyholm Skole – Hvidbjerg - Denmark

Stadtteilschule Poppenbüttel – Hamburg - Germany

Behcet Canbaz Anadolu Lisesi- Istanbul- Turkey

ITI "G.B. Bosco Lucarelli"-Benevento    ITES “A. Fraccacreta”-San Severo - Italy

Zespol Szkol Ponadgimnazjalnych w Sadownem – Sadowne - Poland

 

 
 

Albo on line

albo on line

 

Amministrazione Trasparente

amministrazione trasparente

 

Accesso al Registro Elettronico

Statistiche

Visite agli articoli
1674372
Go to top